Artykuł pod patronatem
Od pracy w fabryce ojca do największego w Europie producenta armatury sanitarnej. Poznajcie najciekawsze fakty z długiej i bogatej historii marki GROHE!
Kto, kiedy i gdzie założył markę GROHE? Czy firmy GROHE i Hansgrohe mają ze sobą coś wspólnego? Jakie powszechnie dziś stosowane rozwiązanie zawdzięczamy temu przedsiębiorstwu? Ilu pracowników zatrudnia największy obecnie w Europie producent armatury sanitarnej?
Znajdziecie tu wszystko, co zawsze chcieliście wiedzieć o GROHE, ale baliście się zapytać (lub nie wiedzieliście kogo)!
GROHE i Hansgrohe. Jedna rodzina, ale dwie różne firmy…
Nim przeniesiemy się do roku 1936, czyli właściwej daty założenia marki GROHE, musimy powiedzieć kilka słów o wydarzeniach nieco wcześniejszych. Jest rok 1901. Hans Grohe – tkacz urodzony w Luckenwalde koło Berlina w maju 1871 – w Schiltach, w niemieckim regionie Schwarzwaldu, zakłada trzyosobowe przedsiębiorstwo rzemieślnicze i rozpoczyna produkcję artykułów metalowych: mosiężnych patelni, części do zegarków, rozet kominowych i blaszanych pryszniców. Firma rozwija się prężnie i w roku 1919 oprócz trzech urzędników biurowych zatrudnia także 48 pracowników produkcyjnych. Hans Grohe angażuje do pomocy także swoich synów, w tym drugiego najstarszego – Friedricha. Pod okiem ojca Friedrich Grohe zdobywa cenne doświadczenie, ale w połowie lat 30. współpraca między dżentelmenami przestaje się układać. W 1936 Friedrich GROHE opuszcza firmę ojca i nabywa złożoną w 1911 roku fabrykę sprzętu żelazowego Berkenhoff & Paschedag w Hemer, w Nadrenii Północnej-Westfalii. W 1948 roku firma zmianie nazwę na Friedrich GROHE Armaturenfabrik. A dziś znamy ją po prostu jako GROHE!
Hans Grohe produkował przede wszystkim baterie prysznicowe, a Friedrich Grohe krany. Ojciec i syn nie wchodzili więc sobie w paradę. Sytuacja zmieniła się jednak, gdy w 1968 roku Klaus Grohe, najmłodszy syn Hansa Grohe, dołączył do firmy ojca i w 1975 przejął nad nią kontrolę. Od 1981 w produktowym portfolio Hansgrohe znalazły się także baterie umywalkowe i firmy braci wkroczyły na ścieżkę rynkowej rywalizacji.
Jak GROHE zostało liderem branży sanitarnej?
Od samego początku marce GROHE przyświecała idea oferowania klientom najnowszych i najlepszych technologii. Friedrich Grohe wyznawał filozofię, która wytyczyła trwały kierunek rozwoju firmy. Głównym celem przedsiębiorcy było łącznie designu – w którym prosta forma, piękno i funkcjonalność tworzą jedną wspólną całość – z kunsztem niemieckiej inżynierii. Droga do sukcesu wiodła przez czerpanie z wiedzy, umiejętności i doświadczenia (po prostu know-how) pionierskich w danej dziedzinie przedsiębiorstw. Do grupy GROHE regularnie włączano więc kolejne cenione i posiadające wieloletnie tradycje firmy.
- Już w 1956 roku częścią GROHE staje się Carl Nestler Armaturenfabrik – pierwsza firma produkująca termostaty do prywatnych łazienek.
- W 1991 roku w skład GROHE wchodzi zakład Eichelberg w Iserlohn – najstarszy (1817!) niemiecki producent armatury sanitarnej.
- W 1994 do GROHE dołącza Deutsche Armaturenfabrik Leipzig, znana lepiej jako DAL – założona w 1910 roku marka, która zapisała się w historii dzięki wynalezionej w 1914 roku automatycznej spłuczce do toalet.
Lista oryginalnych patentów i przełomowych, ułatwiających codzienne życie i dbanie o środowisko rozwiązań, które spopularyzowało GROHE, jest bardzo długa. Ale gdybyśmy mieli wskazać jeden, szczególnie rewolucyjny pomysł, postawilibyśmy na jednouchwytową baterię z mieszaczem – wynalazek Alfreda M. Moena, do którego GROHE nabyło prawa w 1962 i odpowiednio go dopracowawszy, wprowadziło do sprzedaży w 1968.
Gdzie współcześnie powstają produkty GROHE?
Od 2007 roku „serce i mózg” GROHE mieszczą się w samym centrum Dusseldorfu. To właśnie w stolicy Nadrenii Północnej-Westfalii, jednym z niemieckich centrów branży modowej i wzornictwa, stworzono nowoczesne, przejrzyste i otwarte GROHE Corporate Center i GROHE Design Studio.
GROHE posiada obecnie pięć zakładów produkcyjnych. Trzy z nich znajdują się w Niemczech i są jednoczenie miejscami projektowania, wprowadzania innowacji i rozwoju.
- Hemer, Niemcy – tutaj produkcja skoncentrowana jest przede wszystkim na bateriach z segmentu premium.
- Lahr, Niemicy – tutaj tworzy się słuchawki i systemy prysznicowe.
- Porta Westfalica, Niemcy – tutaj produkcja ukierunkowana jest na elementy instalacyjne, armaturę specjalna, systemy spłukiwania i sanitarne, a także armaturę samozamykającą mechanicznie i elektronicznie.
- Albergaria (Portugalia) i Klaeng (Tajlandia) – w pełni zintegrowane zakłady produkcyjno-montażowe, wytwarzające na dużą skalę produkty ze wszystkich kategorii.
GROHE w liczbach!
- Produkty GROHE dostępne są w 150 krajach
- Marka zatrudnia 6000 pracowników, z czego aż 2400 w Niemczech.
- W ciągu ostatnich 10 lat GROHE otrzymało ponad 240 nagród za design i innowacje.
- W oblikowanym w 2017 roku rankingu Fortune Business Magazine GROHE znalazło się wśród 50 międzynarodowych firm, których strategia „zmienia świat na lepsze”.
Czy ten artykuł był przydatny?
Dziekujemy za opinie :)
Dlaczego ten artykuł nie był przydatny?
- Artykuł był za krótki
- W artykule było za mało zdjęć
- Artykuł nie wyczerpał tematu
- Z artykułu nie dowiedziałem/dowiedziałam się niczego nowego