Vernera Pantona niewątpliwie zaliczyć można do grona pionierów designu. Duński projektant, który od dziecka marzył o karierze artysty lecz nie miał talentu, w końcu został architektem. I dobrze, bo do meblarstwa i wnętrz wprowadził estetykę pop i futuryzm. Zobacz prace projektanta, który zakochał się w jaskrawokolorowym plastiku!
Kim był Verner Panton?
Panton (1926-1998) urodzony na duńskiej wyspie Fünen od dziecka marzył o karierze artysty. Podobno jednak nie miał talentu ani do rysunku, ani do malarstwa. Jego kariera podążyła więc ścieżką budownictwa i architektury. W 1951 roku ukończył studia architektoniczne na Royal Danish Academy of Arts w Kopenhadze. Jako 24-latek rozpoczął staż w pracowni Arne Jacobsena – słynnego duńskiego projektanta – gdzie pracował m.in. przy projekcie ikony designu – krzesła Mrówka. Po 2 latach współpracy z Jacobsenem, Panton rozpoczął samodzielną pracę jako projektant. Lata 50. to pokaz fantazyjnej twórczości meblarskiej Pantona, gdzie prym wiodły krzesła – kolorowe i o nieregularnych kształtach.
Dowiedz się więcej o Arne Jacobsenie i jego projektach.
Plastik i kolor – must have projektów Pantona
Pierwsze projekty Pantona były szokujące. Krzesła i fotele proponowane przez architekta w większości charakteryzowały nieregularne formy, jaskrawe kolory, a także brak tradycyjnej granicy między oparciem, siedziskiem i nóżkami. To Panton jako pierwszy stworzył projekt krzesła zbudowanego metodą wtryskową z jednego tylko kawałka plastiku (Krzesło S). Tym samym wszystkie elementy składowe mebla – oparcie, siedzisko i nóżki – tworzą zintegrowany kawałek tworzywa sztucznego (patrz: Verner Panton i jego słynne projekty).
Wybór kolorów nie może być przypadkowy. To powinna być świadoma decyzja. Kolory mają bowiem znaczenie i funkcje. – Verner Panton
Mebel wg Pantona to coś więcej niż mebel…
Panton nie tylko zacierał granice w budowie mebla, ale także podziały między meblami a przestrzenią dokoła. To właśnie przestrzeni poświęcił wiele uwagi w niektórych swoich projektach, zrywając ze schematem mówiącym o indywidualizmie mebla i wpisując je jednocześnie w przestrzeń, tworząc całość. Mebel przestał być osobnym obiektem we wnętrzu, a stał się całością – społeczną przestrzenią spotkania użytkowników wnętrza. Przykładem takiego projektu jest przestrzenna sofa Living Tower produkowana przez firmę Vitra (patrz: Verner Panton i jego słynne projekty).
Krajobraz Fantazji zaprezentowany podczas Targów Meblarskich w Kolonii w 1970 roku. Projekt odzwierciedla założenie o przestrzennej definicji mebla pełniącego jednocześnie funkcję społeczną.
Verner Panton i jego słynne projekty
Do najważniejszych prac Pantona należą:
Krzesło S (Krzesło Panton)
zaprojektowane w 1960 roku. Mimo wcześniejszych prób amerykańskich i włoskich projektantów, to właśnie Panton jako pierwszy w historii stworzył krzesło odlane z jednego kawałka tworzywa sztucznego. To na tym modelu krzesła pozowała w latach 90. naga Kate Moss na okładce brytyjskiego „Vouge’a”.
Heart Cone Chair
czyli krzesło o stożkowym kształcie serca. To niewątpliwy meblarski klasyk designu. Pierwsze pojawienie się tego odważnego krzesła na witrynie w Nowym Jorku (1959 rok) było tak szokujące i emocjonujące dla przechodniów, że wymagało interwencji służb porządkowych!
Sofa Living Tower
to przestrzenna sofa, realizująca postulat Pantona hołdujący meblom jako nie indywidualnym obiektom, ale zintegrowanym przestrzeniom służącym społecznym spotkaniom.
Geometri
czyli czarno-biały dywan o geometrycznych kształtach. W latach 60. XX wieku stanowił element wystroju wnętrza jednego z norweskich hoteli.
Lampa VP Globe
lampa z 1962 roku przypominająca kulę kosmiczną. Dzięki zastosowaniu systemu odbłyśników lampa nie oślepia użytkowników.
Czy ten artykuł był przydatny?
Dziekujemy za opinie :)
Dlaczego ten artykuł nie był przydatny?
- Artykuł był za krótki
- W artykule było za mało zdjęć
- Artykuł nie wyczerpał tematu
- Z artykułu nie dowiedziałem/dowiedziałam się niczego nowego