Jak dobrać oświetlenie do pracy w domu?

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci około 3 minut

Na efektywność i komfort pracy wpływa wiele czynników, a jednymi z nich jest odpowiednio dobrane oświetlenie. Ma ono wpływ nie tylko na koncentrację, ale też samopoczucie, wzrok czy postawę ciała. Sprawdź, jak dobrze dobrać oświetlenie do pracy i nauki w domu.

Jak dobrać oświetlenie do pracy w domu – podstawowe zasady

Praca przed komputerem wymaga specyficznego i dobrze dobranego oświetlenia. Dużym błędem jest niedoświetlanie stanowiska pracy – jesienią i zimą nawet w ciągu dnia należy wspomagać się sztucznym światłem. Oświetlenie powinno zapewniać efekt jak najbardziej zbliżony do naturalnego. Musi dawać też jasne, ale nie oślepiające światło.

To, co bardzo ważne, a o czym często zapominamy, to korzystanie z przynajmniej dwóch źródeł światła – głównego i kierunkowego. Sprawdź, jakie znaczenie ma jeden i drugi rodzaj oświetlenia:

  • światło główne zmniejsza męczący dla oczu kontrast między ciemnym otoczeniem a światłem padającym z monitora i małej lampki. Rozjaśniając przestrzeń wokół biurka, tworzysz warunki bardziej przyjazne dla oczu,
  • światło kierunkowe doświetla precyzyjnie samo miejsce pracy.
Jak dobrać oświetlenie do pracy w domu

Najlepsza lampka do biurka, czyli jaka?

Duża, mała, regulowana, ścienna, podłogowa, na klips czy mocowana na stałe? Sprawdź, jaką lampę wybrać do domowego biura:

  • lampy z długimi, regulowanymi ramionami – sprawdzają się najlepiej do pracy, ponieważ pozwalają łatwo dopasować intensywność, kierunek, kąt nachylenia i miejsce padania światła. Możesz przybliżać i oddalać żarówkę w dowolnym momencie. Lampy tego typu mogą być stojące, ale na rynku znajdziesz też lampy do mocowania na blat czy półkę nad biurkiem,
  • przenośne lampki biurkowe – jeśli nie masz miejsca na lampę z długim ramieniem, albo po prostu takie rozwiązanie Ci się nie podoba, postaw na lampkę w mniejszym rozmiarze, którą w razie potrzeby przestawisz w inne miejsce. Zwróć uwagę na to, by lampka miała wystarczająco długi kabel, który umożliwi jej przestawianie,
  • lampa podłogowa lub ścienna z regulowanym ramieniem albo kinkiety po obu stronach biurka – dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają na biurku wystarczająco miejsca na stojącą lampkę. W każdym z tych przypadków ustaw lub zamontuj oświetlenie tak, by dawało Ci dostatecznie dużo światła.

Jak dobrze ustawić kierunek światła przy biurku?

Oświetlenie kierunkowe, czyli takie, które oświetla miejsce pracy, powinno być ustawione po lewej stronie na biurkach osób praworęcznych lub po prawej u osób leworęcznych. Poza tym zwróć uwagę, by światło nie odbijało się w monitorze, zdjęciu wiszącym obok biurka czy w blacie (jeśli jest błyszczący). Odległość między biurkiem a żarówką nie powinna przekraczać 35 cm.

Lampka do biurka

Jaką moc powinna mieć lampka do biurka?

Optymalne oświetlenie biurka powinno mieć natężenie 500 luksów. Zapewniają to żarówki o mocy 60 W. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku oświetlenia LED – pobiera ono mniej energii niż tradycyjne żarówki i równocześnie produkuje więcej światła. W związku z tym, wybierając oświetlenie, warto postawić na takie, którego jasność wynosi około 400 lumenów.

Warto wiedzieć! Co to są lumeny? To jednostka, którą obok watów znajdziesz na opakowaniach żarówek. Wskazuje ilość światła emitowanego przez żarówkę (podczas gdy waty oznaczają faktyczne zużycie energii). Im większa jest ilość lumenów, tym lampa daje więcej światła.

Jaka barwa światła jest najlepsza do pracy?

Barwa światła wyrażana jest w Kelwinach (K). Im współczynnik K jest wyższym, tym światło chłodniejsze:

  • 1900 K – barwa i natężenie światła jak w płomieniu świecy,
  • 2700-3000 K – barwa ciepła,
  • 3400-5300 K – barwa neutralna,
  • 5400-7000 K – barwa zimna,
  • 10000 K – „bezchmurne niebo”.

Najlepiej postawić na oświetlenie o neutralnej barwie, ponieważ sprzyja ono koncentracji oraz odwzorowuje naturalne kolory. Jeśli wybierzesz zimne światło, otoczenie nabierze odcieni, które męczą wzrok i są nieprzyjemne. Z kolei zbyt ciepła żarówka może powodować uczucie senności i tym samym zmniejszać efektywność pracy.

Czy ten artykuł był przydatny?

Dziekujemy za opinie :)

Skomentuj artykuł:

Podobne w tej kategorii:

Ta strona wykorzystuje pliki cookies 🍪
w celu identyfikacji i obserwowania Użytkowników.
Warunki przechowywania plików cookies
możesz określić w swojej przeglądarce.

aktualna wersja Polityki Prywatności (z dnia 20.11.2019r.)