Często mówi się, że projektowanie wnętrz i moda odzieżowa to pokrewne dziedziny. Spróbujmy przeanalizować dokładniej, co łączy lub ewentualnie dzieli te dwa obszary ludzkiej aktywności.
Tworzywo
Najmniej obeznani z tematem powiedzą, że aranżacja pomieszczenia składa się z mebli: kanapy, stołu, krzeseł, szafy, komody itp. oraz dekoracji. A moda złożona jest z poszczególnych ubrań: spodni, spódnic, koszul, marynarek, płaszczy i tak dalej. Nieco bardziej przenikliwi zauważą, że wnętrza wypełniają materiały, takie jak: drewno, porcelana, szkło, metal, kamień, plastik itp. Odzież to zaś przede wszystkim tkaniny: wełna, bawełna, len, skóra, jedwab, poliester…
Obie perspektywy są jednak zbyt powierzchowne. Istotą i budulcem wnętrz jest przede wszystkim przestrzeń – jej zagospodarowywanie. Tę samą rolę w modzie odzieżowej pełni ludzka sylwetka – to ona wytycza ramy, po jakich się poruszamy. Przestrzeń w aranżacji może być pozytywna, czyli wypełniona, i negatywna, czyli pusta. Tak samo jest w modzie – ubrania świadomie będą jedne części ciała zakrywać, a inne odsłaniać.
Kolejny element to linie. Tak w aranżacji, jaki i modzie mogę one biec na różne sposoby – poziomo, pionowo czy dynamicznie, a więc w postaci różnego rodzaju krzywych.
Zbiory linii tworzą formy. Kształty w aranżacji wnętrz z reguły dzielimy na geometryczne i organiczne, a więc inspirowane przyrodą. I w modzie możemy dostrzec podobną tendencję – sukienka może leżeć na modelce sztywno i nieruchomo, niczym etui, lub oblewać jej ciało, jak strumień wody.
Bardzo ważny w obu dyscyplinach jest kolor, który w przeważającej mierze definiuje wrażenie, jakie wywiera stylizacja. Wnętrza i ubrania mogą być skomponowane na zasadzie pokrewieństwa, kontrastu lub monochromatyczne.
Światło zdaje się być ważniejsze dla aranżacji niż dla mody. Ale to tylko pozór. W pomieszczeniach oświetlenie ma wartość praktyczną (pozwala wykonywać róże czynności) i nastrojową. Rozjaśnianie lub zaciemnianie różnych przestrzeni ożywia pomieszczenie i uspójnia jego wygląd. Kluczowe w modzie jest to, czy materiał wchłania (np. wełna) światło czy je odbija (np. jedwabna satyna).
Ostatnie czynniki to tekstura i wzór. I wnętrze, i ubranie może być w dotyku oraz wizualnie gładkie lub chropowate. I wnętrze, i ubranie może być proste, jednorodne lub warstwowe, złożone.

Cel
Korzenie aranżacji wnętrz i mody są bardzo podobne. Oba „wynalazki” początkowo zaspokajały najbardziej elementarne potrzeby życiowe – bezpieczeństwa, ochrony przed pogodą i innymi czynnikami zewnętrznymi. Błyskawicznie jednak w obu kategoriach przeszliśmy do odpowiedzi na potrzeby wyższego rzędu – estetyczne, związane z autoekspresją. Już od czasów starożytnych przy pomocy urządzenia wnętrza i ubioru wyrażano swój status społeczny i majątkowy. A tylko trochę później także indywidualny gust i osobowość.
Aranżacje i stroje mówią, kim jesteśmy, jak postrzegamy siebie i świat, czego oczekujemy od życia; są niewerbalnym językiem, przez który komunikujemy się z innymi.
Wpływy
Ani wnętrza, ani ubrania nie powstają w próżni. Przeciwnie – są odpowiedzią na nastroje społeczne, lęki, obawy i nadzieje poszczególnych dekad. Wystarczy chociażby rzut oka na styl lat 60. Optymizm epoki odzwierciedlały w domowych salonach lekkie, wdzięczne meble, a na ulicach spódniczki mini.
Style
Aby jakoś okiełznać tak wielkie spectra jak aranżacja wnętrz i moda codzienna, ujmujemy je w historyczne i geograficzne style. Mówimy o pomieszczeniach i ubraniach np. z lat 40. albo o estetyce boho, klasycznej czy minimalizmie. Obydwie rzeczywistości są płynne i zmienne, przy czym – z dość oczywistych względów – rzeczywistość wnętrzarska jest trwalsza i nieco (ale tylko nieco) mniej dynamiczna od odzieżowej.

Rzemiosło
Wyposażenie wnętrz i moda mogą powstawać albo ręcznie i w małej skali, albo metodami przemysłowymi, w dziesiątkach tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy. Metoda wytwarzania wpływa na cenę, jakość, trwałość i prestiżowość poszczególnych dóbr.
Można umeblować mieszkanie i skompletować szafę produktami z sieciówki. Można postawić na rzeczy używane albo w inny sposób unikalne. Po oby strefach poruszamy się w niezwykle podobny sposób. W obu prawdziwą zmorą są także kopie i podróbki.
Recepcja
Wokół aranżacji wnętrz i mody zbudowano bardzo podobne uniwersa. Dezycję zakupowe podejmujemy dzięki kolorowym witrynom i magazynom. Oglądamy efektowne pokazy, odwiedzamy targi, galerie, showroomy i spoglądamy na dokonania wielkich indywidualności – gwiazd projektowania.

Czy ten artykuł był przydatny?
Dziekujemy za opinie :)
Dlaczego ten artykuł nie był przydatny?
- Artykuł był za krótki
- W artykule było za mało zdjęć
- Artykuł nie wyczerpał tematu
- Z artykułu nie dowiedziałem/dowiedziałam się niczego nowego